Effectieve reclame zorgt voor meer omzet

By 0
124

In deze blog leg ik uit waarom een bedrijf eigenlijk reclame nodig heeft om te zorgen dat alles goed loopt en blijft lopen. Heel de dag door zien we overal reclame om ons heen. Hoe worden wij hierdoor beïnvloed en hoe zorg jij (samen met ons natuurlijk) er nou voor dat je effectieve reclame kunt toepassen in jouw bedrijf? 

Reclamebureaus zoeken het succes van een reclamecampagne meestal in de creativiteit, terwijl bedrijven en adverteerders vooral kijken naar doelgroepgerichtheid en merkconsistentie met eerdere campagnes. In opdracht van de Duitse Art Directors Club zocht Mc Kinsey & Company uit wat de zes belangrijkste succesfactoren van een effectieve reclame-uiting zijn.

Reclamebureaus zoeken het succes van een reclamecampagne meestal in de creativiteit, terwijl bedrijven vooral kijken naar doelgroepgerichtheid en merkconsistentie met eerdere campagnes. 

In opdracht van de Duitse Art Directors Club zocht Mc Kinsey & Company uit wat de zes belangrijkste succesfactoren van een effectieve reclame-uiting zijn.

Ik heb dit voor jullie even uitgetekend hiernaast om een mooi beeld te krijgen van the key to succes.  (met betrekking tot reclame)

 

Originaliteit en want-to-see-again factor kunnen bereikt worden met humor. 

Humor in reclame zorgt ervoor dat consumenten het positieve effect van humor onbewust met het geadverteerde product associëren. Tevens blijkt humoristische reclame de hekel die mensen vaak aan reclame hebben te kunnen tegengaan.  Het negatieve gevoel bij reclame kan tot vermijdingsgedrag leiden. Door humor kunnen de merkassociaties doorslaan naar de positieve kant.


Naast originaliteit is ook duidelijkheid belangrijk. De meeste reclames (advertenties, billboards of verpakkingen) krijgen maar een fractie van een seconde aandacht. 

Uit onderzoek blijkt dat de meeste advertenties (bijvoorbeeld langs de weg) maar 500 tot 700 milliseconden aandacht krijgen. Dat is twee tot drie oog fixaties. Er zijn maar weinig reclame’s waar mensen 20 of 30 seconden naar kijken. Bij het ontwerpen van reclame-uitingen moet daar rekening mee gehouden worden. 

Wij zorgen er bijvoorbeeld voor met onze ontwerpen dat het duidelijk leesbaar is en berekenen de afstand vanaf waar mensen jouw reclame-uiting gaan bekijken. Zo kunnen wij een goed beeld vormen voor het ontwerp. 

Iemand overtuigen is natuurlijk nodig bij een reclame-uiting. Iedereen wilt uiteindelijk iets bereiken met reclame. Of het nou gaat om een product verkopen, of om iemand zich te laten inschrijven voor een dienst.  

Hoe overtuig je iemand nou het beste in een reclame-uiting? Door neurologisch onderzoek komt onderzoeksbureau laMarque tot een reeks inzichten zoals:

  • Mensen worden overtuigd door een emotionele beloning. Negatieve emoties moeten “laag” staan of worden opgelost.
  • Reclame-uitingen met een negatieve insteek doen het vaak slecht.
  • Een foto van iemand die je aankijkt, maakt mensen direct alert en zorgt ervoor dat mensen langer de aandacht hebben voor de uiting. 
  • Verschil in taal kan ook uitmaken: 1.000.000 is meer dan 1 miljoen en soms is “2 halen, 1 betalen” beter dan “50 procent korting”.
  • Maak uitingen simpel. Het brein is lui en houdt niet van complexiteit.

Het is bewezen dat ambachtelijke kwaliteit zorgt voor meer interactie. Hoe dit komt, leg ik even uit.

Ambachtelijke kwaliteit houd in dat het product wat je verkoopt ook echt bij jouw bedrijf gemaakt word en dat het dus bij jullie vandaan komt. Dit werkt heel goed in een reclame omdat mensen tegenwoordig graag willen weten waar de producten die ze kopen vandaan komen en hoe dit gemaakt word. Als mensen zien dat ze bij dus bij jouw bedrijf een product kopen wat eigen is, voelen ze zich vaak ‘veilig’ bij hun keuze.      

Door het combineren van verschillende, elkaar versterkende, media zal de kans op succes toenemen. Hierdoor zullen mensen ook jouw reclame-uiting terug willen zien. 

Denk bijvoorbeeld aan een actie waarbij voor het communiceren van een aanbieding, gebruik wordt gemaakt van:

  • Advertentie met waardebon in de krant.
  • De waardebon op groot formaat op stoepbord.
  • De waardebon als flyer in de omgeving verspreiden. 
  • Waardebon prominent op de website.
  • Waardebon duidelijk op strategische plekken in de winkel.
  • Winkeliers zetten een display met jouw waardebon op hun toonbank.

Deze punten zorgen er allemaal voor dat het herkenbaar word, dat het onbewust onthouden word, en dat mensen dus ook de reclame-uiting terug willen zien. Natuurlijk speelt er ook mee hoeveel humor de reclame bevat om de want-to-see-again-factor te hebben. 

Tot slot is relevantie ook erg belangrijk om te zorgen dat de reclame werkt. Voorkom de meest gemaakte fout: teveel willen communiceren in 1 reclame-uiting. 

Als de boodschap te complex wordt haakt de consument af. Beperk het aantal boodschappen tot maximaal een a twee per uiting (vuistregel: 1 eenduidige propositie en 1 kernboodschap). Humor is een veel gebruikt instrument, maar de toepassing daarvan moet wel op de juiste manier gebeuren. Kijk bij het testen van reclames vooral naar de attentiewaarde (kan de reclame op een positieve manier de aandacht trekken van de doelgroep) en merkbinding (kan de reclame de binding tussen het merk en de consument versterken).

Zorg er dus voor dat de reclame-uiting relevant is om te zorgen dat je de aandacht trekt.

HOE WIJ U HIERBIJ KUNNEN HELPEN

Wij helpen u graag met:

  • Reclameadvies in de brede zin
  • Projecten: van concept tot uitvoering
  • Advertenties ontwerpen
  • Vormgeving van drukwerk
  • Folders en flyers, brochures, visitekaartjes
  • DTP
  • Direct mail acties bedenken
  • Logo en huisstijl laten ontwerpen
  • En nog veel meer..
Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Your Name:*

Your Website

Your Comment